vormtekenen symmetrie

Geld

meten

Vanuit de beweging

Bepaal een lijn in de ruimte en laat een kind een eenvoudige vorm lopen ( hogere klassen kunnen moeilijke vormen aan).

Vervolgens wordt deze vorm symmetrisch door een ander kind tegelijkertijd gelopen. .

hoelig

Anderen vormen

Vanuit eenvoudige symmetrie kan er gewerkt worden aan het symmetrisch tekenen ( door kinderen vaak spiegelen genoemd) van geometrische vormen zoals de driehoek, waarvan in het doorlinkdocument een aantal voorbeelden gegeven zijn.

• Klas 1. Eenvoudige symmetrievormen

• Klas 2. Moeilijkere symmetrievormen ( zie doorlinkdocument). Tevens geometrische vormen.

• Klas 3 idem.

• Klas 4 Symmetrievormen in vier vlakken. Hieruit ontstaat de puntspiegeling en de rotatie in de 7e.

• Klas 5 idem. Puntsymmetrie aanleggen en oefenen.

• Klas 6 idem. Symmetrie in de punt op verschillende wijzen. Symmetrie in gebogen lijn.